יום שכולו טוב - 1965

תסריט: משה הדר

במאי: נתן גרוס

צילום: חיים שרייבר

ציורים: מוריץ אופנהיים

אורך: 12 דקות

במסגרת פעולות ההסברה על השבת בחוגים רחבים והבאת ערכים דתיים יהודים בפני הציבור בארץ ובגולה באמצעים ויזואליים יזמה המועצה למען השבת בשיתוף עם המכון לסרטים דתיים ״נהורה״ ובעזרתו של שר הדתות ד״ר ז. ורהפטיג, הפקת פרט על השבת.

הסרט פותח בקניות יום השישי בשוק, הכנות לשבת בעיר ובקיבוץ – ונגמר ב״הבדלה״. עוסק בהכנות לשבת בשווקים ובבית, במנהגי השבת (צולם ביום חול… ע"י חיים שרייבר) בכוחה של השבת לקדושה ולמנוחה, עונג שבת ויצירות של גדולי האמנים להצגת יופיה של השבת. המשפחה המציגה את סיפור השבת היא משפחת אברך (הילדים: זיוה וגיורא) שהיו שכניו של הבמאי, נתן גרוס ברחוב דרך השלום 113 בשנות ה-60. בעוד צילומי ההכנות לשבת ומוצאי יום המנוחה הוסרטו ממש מן ההווי, ניתן הקטע המתאר את השבת עצמה בסדרת ציורים של הצייר היהודי מוריץ אופנהיים, המספרים על הווי יהודי אשכנז. הציורים הם מלאי חן ובדיוק תעודתי. מלווים טקסט המחיה אותם, כשדמויותיהם של סבא. נכדו או תלמיד חכם מדברים כאילו ישירות. קטע זה יחד עם מונטאז׳ על הדלקת הנרות, ״לכה דודי״ ואח״כ ״הבדלה״ מוסיפים לסרט גוון חגיגי ואמנותי כאחד. יש כאן עריכה ערה: עושר נושאים ומקומות, הטקסט, שכמעט כולו בנוי על ציטטות מהמקורות, הופכים את הסרט לדוקומנט מעניין ומחנך.

הסרט הושאל והושכר לארגוני נוער, ארגוני נשים, איחוד בתי כנסת, משרדים ממשלתיים, לברית עברית עולמית בשביל ה״אולפן השט״ באניות סיור שונות וכו׳. בחו״ל הופץ והוקרן הסרט בצרפת, אנגליה ארה״ב, דרום אפריקה, טורקיה, קנדה ועוד. 

Image Source: Moshe "Pommy" Hadar's Archive