הנעלם הגדול - 1956

נועד לבטא את הווי בית הספר הטכני של חיל האויר בחיפה. הסרטון מהווה תעמולה לגדנ״ע אוויר, אולם התעמולה מוסווית בהצלחה רבה כל כך, שהצופה מקבל את האינפורמציה המבוקשת על קורס גדנ״ע אוויר אגב בידור ממדרגה ראשונה.

הנעלם הגדול

אורך: 13 דקות.

במאי: נתן גרוס.

משתתפים: שמוליק רוזן, נתן כוגן, יאיר פרדלסקי וחניכי בית הספר הטכני של חיל האוויר וכ"כ ההליקופטר הראשון של צה"ל (ראה תמונה).

נועד לבטא את הווי בית הספר הטכני של חיל האויר בחיפה. הסרטון מהווה תעמולה לגדנ״ע אוויר, אולם התעמולה מוסווית בהצלחה רבה כל כך, שהצופה מקבל את האינפורמציה המבוקשת על קורס גדנ״ע אוויר אגב בידור ממדרגה ראשונה. ״הרעיון הוא מצויין״, נכתב בעיתון בשני לאוגוסט 1956, ״לבסיס שבו מתקיים קורס גדנ״ע אוויר מגיע החידונאי ש׳מואליק רוזן לערב בידור. על ששה גדנ״עים שובבים מוטל להוות את הצוות. תחילה הם מנסים לרענן את זכרונם לפני החידון ע״י סיור בכל שטח הבסיס, דבר המאפשר בינתיים לצופה לקבל תמונה קצרה וממצה של המחלקות המגוונות בבית הספר הטכני של חיל האויר והפעולות השונות הנערכות בקורס.

אולם, לאחר שנואשו מדרך זו, מגניבים הנערים מיקרופון לחדר בו נקבעים הנעלמים וכמובן שהם מופיעים לחידון מוכנים – בעצם, יותר מדי מוכנים…

ושוב, אגב החידון רואה הצופה מיתקנים וכלים שונים הנותנים לו מושג-מה על תוכן חייהם האויראים הצעירים.

הסרטון מצולם כהלכה וערוך בטוב-טעם. אין ספק שסרטון תעודתי משיג את מגמתו בצורה הרבה יותר קולעת בצורה משעשעת זו, מאשר בדרך התעמולה הישירה״.

ההליקופטר הראשון של צה״ל

משה הדר (ראשון מימין) ונתן גרוס ליד ההליקופטר הראשון של חיל האויר, ההילר 360, מתוצרת סיקורסקי, בית ספר הטכני של חיל האויר, 27 אפריל 1956

צוות הנעלם הגדול

ההליקופטר הראשון (ההילר 360) מתוצרת סיקורסקי, בית ספר הטכני של חיל האויר, 27 אפריל 1956

מימין: יאיר פרדלסקי

משמאל: נתן גרוס (שני), שמוליק רוזן (שלישי), משה הדר (רביעי)

הנעלם הגדול - קטעי עתונות

לחץ על התמונה להגדיל והשתמש בגלילה להזזת התוכן על גבי המסך

Image Sources: ארכיון משה ״פומי״ הדר