CAPITOL

HELL

1986

גבעת (גווית) הקפיטול

הסינופסיס והתסריט ״גבעת הקפיטול״ נכתבו על ידי משה ״פומי״ הדר, בשנים 1984-1986, שבע עשרה שנה לפני פיגועי 11 בספטמבר 2001. בפיגוע, תשעה עשר טרוריסטים, המשתייכים לארגון הטרור האסלאמיסטי אל-קאעידה, חטפו ארבעה מטוסי נוסעים. שניים מהמטוסים רוסקו על בניני התאומים בניו יורק. מטוס שלישי ריסקו אל תוך בניין הפנטגון בארליגטון שבווירג׳יניה. כוונת הטרוריסטים הייתה לרסק את המטוס הרביעי אל תוך הבית הלבן או בניין הקפיטול בוושינגטון, אך לאחר מאבק בין נוסעי המטוס לחוטפים, המטוס התרסק בשדה פתוח ליד שנקסוויל, פנסילבניה.

בתסריט המקורי של משה הדר (גבעת הקפיטול,Capitol Hell באנגלית 1986), ארגון מחבלים התומך באייטולה חומייני, מגייס לשרותיו טיס אמריקאי, גיבור מלחמת וייטנאם ומאמן אותו  עם קבוצת מחבלים למשימת התאבדות. המשימה חטיפת מטוס נוסעים בואינג ג׳מבו. המטוס יוצא את שדה התעופה קנדי בניו- יורק, בדרכו לניו אורלינס. בדרך הוא משנה כיוון, בכוונה לרסק ולפוצץ אותו על בניין הקפיטול בוושינגטון די.סי.

גבעת הקפיטול- סינופסיס

טום רמינגטון, טיס בחברת תעופה אמריקאית פוטר ממקום עבודתו כתוצאה מטיסה בגילופין. כותרות העיתונים ורשתות הטלוויזיה, מדווחים, כיצד גיבור מלחמת וייטנאם, טום רמינגטון, נמצא אשם בטיסה בשיכרון. אשתו עוזבת אותו ולוקחת את בנם. הנוסעים שנפגעו בטיסה, תובעים אותו. אין לו לאן לפנות והוא שוקע לתוך דיכאון עמוק המלווה בשתיה חסרת רסן. אין ביכולתו, אפילו, למצוא, נחמה בחיקה של אהובתו האירנית, ננה. הוא יותר ויותר מתבודד, מתנהג בהרסניות ובחיפוש כפייתי אחר אלכוהול ויצאניות. טום הופך לאדם ממורמר ומודיע לננה שהוא שונא את החיים.  

לאחר שהוא נעלם לכמה ימים, ננה יוצאת לחפש אותו בברים. היא מוצאת אותו בסמטה חשוכה, על סף התאבדות. היא לוקחת אותו לבית החולים ואחרי שהוא משתחרר היא מטפלת בו כאמא, כאחות, וכמאהבת.

מסתבר שננה לא בדיוק ״אמא טרזה״. מאחורי גבו של רמינגטון, ננה נפגשת בחשאיות עם קבוצת מחבלים איראנית, התומכת בצורה עיוורת באיטולה חומני. משימתם, לשלוח ג׳יאדייסטים לארה״ב ולגייס לשורותיהם אדם ספציפי, למטרה ספציפית. ננה היא הפיתיון ותום הוא המטרה.

ננה מנצלת את מצבו הנפשי של טום ומשכנעת אותו לעזוב את לוס אנג׳לס ולבוא עמה למחנה אימוני מחבלים איראני. במחנה האימונים טום עובר שטיפת-מוח על ידי מניפולציה פסיכולוגית ושימוש בסמים פסיכואקטיביים. המטרה יצירת רובוט ללא רגשות הממלא משימות קאמיקזה ופגיעה באויב בכל מחיר. אחרי ששוברים את רוחו והתנגדותו באמצעות אינדוקרינציה מתמדת, רמינגטון ממשיך לקבל סמים, עובר סידרת אימונים נוקבת ולימודים אינטנסיביים בקרב מגע ובכתבי הקוראן. מפקד המחנה, בזראגאן, מאמן אותו באופן אישי ונקודתי. לאחר מכן, מסתבר שהוא המאהב של ננה.   

טום יוצר תלות פיזית ונפשית בננה והוא מסכים לבצע כל משימה המוטלת עליו. ננה מצטרפת אליו והם שבים לארה״ב.

הנסיון הראשון, לבדוק את מידת נאמנותו לארגון, בלי היסוס, רמינגטון הורג את אשתו ובנו. אחד מהשכנים, רואה אותו עוזב את בית המשפחה ומדווח למשטרה. כותרת העיתונים זועקות: ״טיס לשעבר רצח בדם קר את אשתו ובנו״. המשימה הבאה שלו רציחת אחותו ואביו, המתגורר בבית אבות.

בגמר הרציחות, הוא חוזר לננה המזריקה לו עוד סמים ומכינה אותו למשימה הבאה. הוא וקבוצת ג׳יאדייסטים מתאמנים במשך שעות ארוכות בחטיפת מטוס. 

רמינגטון עובר מייקאובר. הוא מובא לשדה התעופה קנדי בניו יורק. יחד עם חבריו לאימונים, הם חודרים למטוס לאחר שקבוצת הנקיון עוזבת. המחבלים מעמיסים חומרי חבלה לתוך תא המטען ובתום הפריקה הם עוזבים.

למחרת טום, לבדו, עולה על טיסה בשדה התעופה קנדי. הוא עולה על אותו מטוס שלילה קודם הועמס בחומרי חבלה. ברגע האחרון ננה עולה לטיסה ומוציאה אותו מהמטוס ויחד הם עוברים לטרמינל אחר ולטיסה אחרת.

בזמן הטיסה, טום מזהה את בזראגאן, מפקד המבצע ואת מספר המחבלים שהתאמנו איתו. מסתבר שמזה זמן מה, הם חשדו שרמינגטון הוא סוכן סי.אי.איי. במטוס הקודם היו סוכנים חשאיים מוחבאים כנוסעים. כאן אין מי שיעזור לו. הוא לבד! המחבלים מצליחים להתגבר על טום, שמנסה להחזיר מלחמה שערה. הם מתגברים עליו ומושכים אותו לתא הטייס. הם הורגים את טיס המשנה ומזריקים לטום מנת סמים. חסר אונים ובטרנס, טום רמינגטון מציית לכל הדרישות. מפקד המבצע דורש ממנו לשנות את כיוון הטיסה לוושינגטון די.סי.

כאשר המטוס נמצא בשמי וושינגטון די.סי., נותנים לטום את ההוראות האחרונות. לרסק את מטוס הג׳מבו לתוך בניין הקפיטול. ננה מגלה שמפקד המבצע מאוהב בבחורה אחרת ומרוב קנאה, היא יורה במפקד וצועקת בחוזקה ״אללה הגדול״. לפתע רמינגטון יוצא מהטרנס וברגע האחרון משתלט על ההגאים, מעלה ומייצב את המטוס. בזארגאן, המפקד הפצוע, רואה מה קורה ובמאמצים אחרונים נלחם ברמינגטון. הוא יורה לתוך לוח המכשירים, וגורם לקצר חשמלי. טום בועט בו את מכת המחץ ומיד שולח עוד מהלומה לננה ומשתק אותה.

ללא לוח מכשירים ובמאמצים כבירים, עם מתח עיליי, רמינגטון מנחית את המטוס בשדה התעופה בוושינגטון נשיונל.

טום מתקבל כגיבור על ידי אנשי הס.אי.איי. הוא יורד מכבש המטוס לזרועותיהם של אשתו, בנו, אחותו ואביו.     

המציאות עולה על כל דמיון

In memory of all who died in terrorist attacks

לזכר כל אלה שקיפחו את חייהם בפעולות איבה

Image Sources: ארכיון משה ״פומי״ הדר